שיעור 2: טכניקות דמיון מודרך לשיפור החיים

שיעור 2: טכניקות דמיון מודרך לשיפור החיים

איך אנשים משפרים את חייהם? רובנו מעבירים את חיינו מבלי לנסות באופן אקטיבי לשנות את חיינו. רק כאשר אנחנו מגיעים לנקודת משבר: דיכאון, פיטורים או כל מקרה מייאש אחר, אז אנחנו מחליטים לקחת את עצמנו בידיים. יתכן שניקח קורס דמיון מודרך, או כל סדנה אחרת משפרת חיים. אין באמת צורך לחכות למשבר כלשהו כדי להשתמש בשיטות של הדמיון המודרך. טכניקות אלו מאפשרות לנצל את האופן בו המוח פועל כדי לשנות תכונות, התנהגויות ומאפיינים של העצמי שלך. המשיכו לקרוא כדי להבין איך לעשות את זה.

טכניקת דמיון מודרך לשיפור החיים #1: פריימינג (Priming)

בסרטון מראים כיצד הטכניקה של פריימינג נמצאה כמשפיעה על ההתנהגות באינספור מחקרים וניסויים. טכניקה זו נמצאה נמצאת בשימוש נרחב בשיטות שונות של דמיון מודרך, מדיטציה ואימון אישי. על פי הטכניקה, חוזרים על סט של מילים שמטרתן לשנות דפוסי חשיבה והרגלים. לא מדובר על שטיפת מוח, והשיטה לא תגרום לכם לעשות משהו שאתם לא רוצים לעשות. טכניקה זו יעילה בשיפור מצב הרוח, בטיפול בדיכאון ובהשגת מטרות שונות בחיים.

איך משתמשים בחזרה על מילים להשגת מטרות?

אם תגידו את המילה לימון בקול רם כמה פעמים, רוב הסיכויים שתתחילו להריר בפה, ותזכרו בטעם החמוץ של הלימון. יתכן שאם תראו לאחר מכן את המילה “המון”, תזכרו שוב בלימון, ואולי אפילו יתחשק לכם לימונדה. ככה בדיוק עובדות פרסומות ובדיוק בגלל זה מקבלים משרדי פרסום מאות אלפי שקלים על הצגת מוצרים במדיה.

הזיכרון עובד בצורה כזאת שגם אם אתם לא זוכרים כל מה שקורה לכם, זה לא אומר שמה שקורה לא משפיע עליכם ועל החיים שלכם. זיכרון שאיננו נשלף על ידי המודעות עדיין נמצא במוח ומשפיע על כל מה שקורה שם. על ידי חזרה על מילה אתם לא מנסים להזכיר לעצמכם, המטרה היא לחזור על מילים שיש להם ערך אסוציאטיבי גבוה ושיכולים לעזור לכם לחשוב על מקרים שמחים, על שאיפות מוגדרות, או על כל מטרה אחרת שמחליטים עליה מראש.
הנה דוגמה למילים שתוכלו להתחיל לחזור עליהם בתור אימון: לעשות, ללכת, לנסוע, להכין, יעד, חשוב, ליצור, להתחייב, התלהבות, נחוש, מוטיבציה.

הרשימה הזו כוללת מלים שקשורות באופן כלשהו לשאפתנות. כדאי לקרוא את הרשימה בתחילה בקול רם, כאשר אתם בחדר לבד. אפשר לפנות לכך כ-3 דקות בכל יום. הרשימה הזו יכולה לעזור לכם להיות יותר מכווני מטרה לאורך היום שלכם.

הטכניקה הזו היא לא קסם שעובד בין רגע. כדי שהשיטה תצליח להפוך אתכם ליותר שמחים, מאושרים, או אמביציוזיים, צריך להפעיל אותה לאורך זמן.

טכניקת דמיון מודרך לשיפור החיים #2: לעבוד עם הרגשות

קרה לכם שאכלתם שוקולד בזמן דיאטה מתוך תסכול? הרגשות שלנו שולטים בהתנהגות שלנו פעמים רבות. אפשר ללמוד להכיר טוב יותר מצבים רגשיים ולשפר את הדינמיקה בין הרגש וההתנהגות. כדי להשיג את זה צריך להכיר טוב יותר את הרגשות ולהעלות את המודעות למצבים הרגשיים. איך משפרים קשר עם הרגשות? המשיכו לקרוא.

לקחת קורס משחק

הרגשות בהגדרתם הם לא רציונליים, ולכן לא יעזור לנסות לשנות אותם במחשבה. אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם רגשות היא לקחת קורס משחק. בעזרת שיעורי משחק תתקלו במצבים שונים (על הבמה) שיפעילו אצלכם מצבים רגשיים שונים. איך בוחרים קורס משחק? כדיא לבחור בקורס שיגרום לכם להרגיש הכי פחות נוח בכל שיעור. יתכן שזה נשמע מוזר לחפש חוג משחק שיגרום לכם להרגיש אי נוחות, אבל זו השיטה הטובה ביותר להעלות אצלכם מצבים רגשיים כמו תסכול, עצבות, כעס וגם שימחה.

שימו את עצמכם במצבים לא נעימים

כפי שאמרנו, שיעורי משחק מציבים אותנו על הבמה בסיטואציות קשות. לא חייבים להירשם לקורס כדי להגיע למצבים אלו, ואפשר להגיע אליהם בחיים האמיתיים. אין הכוונה ללכת לקיצוניות ולהירשם לכת, אלא פשוט לצאת מחוץ לבית ולעשות דברים שבדרך כלל היית מתנגד אליו בגלל חשש או דאגה. אחד המצבים הבלתי נוחים ביותר הוא להכיר אנשים חדשים. אם תגיעו למצב שאתם דבוקים לספה ומפחדים לעשות אפילו דבר קטן אחד, עשו את ההיפך. לכו לסרט שלא הייתם הולכים אליו לעולם, דברו עם אנשים שבדרך כלל אתם נמנעים מהם. כך תצליחו להדליק רגשות שונים ולהגיע להיכרות טובה יותר עם עצמכם.

חשוב מאוד לא רק להכניס את עצמכם למצבים רגשיים קיצוניים, אלא גם לרשום את זה. כדאי לנהל רישום כלשהו בכל פעם שאתם מרגישים משהו מובחן וייחודי. אתם יכולים לרשום לדוגמה: אני מתעצבן מאוד כשאני רעב. כך, בפעם הבאה שאתם רעבים, תבינו את רגש העצבנות שעולה אצלכם טוב יותר.

טכניקה לשיפור החיים #3: שימרו על בריאות נפשית וגופנית בסיסית

זה אולי ישמע מוזר, אבל הרבה מאיתנו לא חיים בצורה בריאה, אפילו ברמה הבסיסית. חשוב לשמור על רמה כזאת, כי היא תאפשר לנו להתקדם בחיים גם בתחומים אחרים. לכל אחד ישנו סטנדרט שאותו הוא מגדיר כמצב נורמלי. המצב הזה מאופיין על ידי כל מיני אלמנטים שונים, למשל: אני שומר על בית נקי ומסודר, אני קם בשעה מוקדמת ולא מאוחר מדי, אני יוצא מהבית, אני נפגש עם חברים, אני אוכל מזון בריא, אני מתעמל כל יום ועוד. הכינו לעצמכם רשימה של פעולות שמאפיינות את “האני הבריא” שלכם. בצורה זו תדעו אם אתם שומרים על עצמכם ובאופן כללי מרגישים טוב. לפני שתוכלו לגשת לשיפור חיים מתקדם, יהיה כדאי להתמודד עם הבעיות הבסיסיות יותר שמונעות מכם להגיע “למצב נורמלי”.

האם השינוי של החיים אפשרי בכלל?

יש מאיתנו כאלו שחושבים “שנמר לא ישנה חברבורותיו”, ואי אפשר לשנות לטובה את החיים. האמת המרה היא שככל שאנחנו נהיים מקובעים יותר זמן במי שאנחנו, כך יותר קשה לנו לשנות את עצמנו. אבל אל תתנו לעגמימות הזו להשפיע עליכם – אפשר לשפר משמעותית את החיים ולהשיג את החיים שאתם חולמים עליהם. כל מה שצריך לעשות הוא לנסות.

קורסים שישפרו לך את החיים


יש לך שאלה? רוצה לדעת עוד? זה המקום לשאלות